De la deziluzie la bucurie
În noaptea de 14 Nisan, când
Domnul se afla în Ghetsimani împreună cu Petru, Iacov şi Ioan, le-a zis celor
trei prieteni ai Săi, care l-au însoţit odinioară şi pe muntele Taborului: “Sufletul Meu este cuprins de o întristare de
moarte; rămâneţi aici şi vegheaţi împreună cu Mine.Apoi a mers puţin mai
înainte, a căzut cu faţa la pământ şi s-a rugat.”De trei ori s-a rugat
Domnul şi tot de trei ori întorcându-se la prietenii Săi i-a găsit dormind.
După o uşoară mustrare, le-a zis: “Sculaţi-vă,
haideţi să mergem; iată că se apropie vânzătorul!
” Începea drumul Golgotei!
Prinderea şi uciderea lui Isus a fost făcută prin trădare şi vânzare, “iar
sărutul nu este decât o ruşinoasă pecete pe actul de prietenie dintre dascăl şi
ucenic.”
Ce s-a aflat în sufletul lui
Isus atunci când a primit sărutul de trădare al prietenului Său, poate nu vom
şti niciodată.
Atunci s-a împlinit cuvântul
spus de proorocul Zaharia, care zice:
“Au luat cei treizeci de arginţi, preţul Celui preţuit , pe care l-au
preţuit unii din fiii lui Israel; şi i-au dat pe Ţarina olarului, după cum îmi
poruncise Domnul.” (Mat. 27:9,10).
Toţi ucenicii l-au părăsit,
după cum le spuse Domnul, pentru că Păstorul a fost arestat, legat şi bătut.
Aşa legat l-au dus mai întâi
la Ana, fost mare preot şapte ani, apoi la Caiafa, marele preot în anul acela
care, fără să ştie, a rostit o profeţie adevărată: “Oare nu vă gândiţi că este în folosul vostru să moară un singur om
pentru norod şi să nu piară tot
neamul?” El a proorocit prin aceasta, că Isus are să moară pentru toate
neamurile.
Dimineaţa de 14 Nisan a fost
dus la Pilat. Era o zi de vineri. Pilat nu i-a găsit nicio vină şi l-a trimis
la Irod, dar nici Irod nu i-a găsit vină. Totuşi, Irod şi ostaşii săi şi-au bătut
joc de El, L-au îmbrăcat cu o haină strălucitoare şi L-au trimis înapoi la
Pilat.
Ca să fie siguri că Isus va fi
condamnat la moarte, preoţii sinedrişti au venit în faţa lui Pilat cu multe
capete de acuzare. I-au adus Nazariteanului un cumul de infracţiuni, printre
care şi aceea de crimă religioasă care, ca să fie mai credibilă, a fost
transformată în crimă politică.
A se numi pe Sine Împărat era
ceva foarte grav, iar Tiberiu Cezar nu l-ar fi iertat. Aceasta ar fi fost o
insultă la adresa stăpânirii romane.
Pilat n-a crezut aceste
acuzaţii şi i-a făcut lui Isus un iterogatoriu personal. Răspunsurile l-au
impresionat pe Pilat şi i-au risipit bănuiala că Isus ar vrea să fie împărat în
locul Cezarului. Le-a zis preoţilor şi noroadelor: “Eu nu găsesc nicio vină în omul acesta, nici Irod nu I-a găsit nicio vină, omul acesta n-a făcut nimic vrednic
de moarte.” Procuratorul se gândise să îL biciuiască, iar apoi să-I dea
drumul. O biciuire în public era o înjosire, o umilinţă.
Strategia lui Pilat nu a
înduioşat mulţimea instigată de preoţi. Dimpotrivă s-a auzit şi mai puternic răsunând verdictul: “Răstigneşte-L, răstigneşte-L.” Pilat nu mai ştia de cine să
asculte. De glasul mulţimii? De glasul conştiinţei? De rugăciunea soţiei? Neputincios,
Pilat nu s-a putut împotrivi osândei. Şi-a spălat mâinile în faţa norodului şi
a zis: “Eu sunt nevinovat de sângele
neprihănitului acestuia. Treaba voastră!” Tot norodul a răspuns: “Sângele Lui să fie asupra noastră şi asupra copiilor noştri.” S-au
condamnat pe ei şi pe copiii lor.
Pilat l-a dat pe Isus în
mâinile lor să fie răstignit. Degeaba şi-a spălat mâinile, dacă nu şi-a
putut spăla şi conştiinţa.” Ostaşii L-au
desbrăcat pe Isus de hainele Lui şi L-au îmbrăcat într-o haină stacojie. Au
împletit o cunună de spini şi I-au pus-o pe cap, iar în mâna dreaptă I-au pus o
trestie.” Când l-au dus să fie răstignit a fost îmbrăcat iară hainele Lui.
Era înainte de amiază. Drama
se apropia de sfârşit. Convoiul mărşăluia încet spre Golgota. Marele condamnat
pe nedrept, abia îşi ducea crucea, istovit de puteri. Femeile care îi slujiseră
s-au pierdut prin mulţime, cu inimile răsucite de durere. Nu lipsea nici Ioan.
Isus sleit de puteri, a
căzut sub greutatea crucii. Ostaşii au pus mâna pe un om, numit Simon din
Cirena, care se întorcea de la câmp şi i-au pus crucea lui Isus pe umeri ca să
o ducă.
“Au ajuns la locul, zis al Căpăţinii, care în evreeşte se chiamă Golgota.”
Acolo a fost răstignit între doi tâlhari. Ostaşii i-au luat hainele şi le-au
făcut patru grămezi, împărţindu-le între ei. Pentru cămaşă au tras la sorţi,
pentru că era dintr-o singură bucată.
Pe la ceasul al şaselea s-a
făcut întuneric peste tot până la ceasul al nouălea. Şi pe la ceasul al
nouălea, Isus a strigat cu glas tare: “Tată,
în mâinile Tale îmi încredinţez duhul! Şi când a zis aceste vorbe şi-a dat
duhul.”
Ultima săptămână din viaţa
pământească a Mântuitorului a fost plină de evenimente emoţionante,
prevestitoare de tristeţi şi amărăciuni. Dar cea mai mare deziluzie pe care au
avut-o apropiaţii Domnului a fost moartea Lui pe cruce, care a avut loc vineri
pe la ora şase după masă.
Această dramă, la care credem
că au asistat toate oştile cereşti, le-a frânt ucenicilor pârghiile nădejdii
într-o lume în care Isus va fi Împărat.
Dar a treia zi această
deziluzie s-a transformat în bucurie, când Maria Magdalena a vestit ucenicilor
că a văzut pe Domnul.
În seara aceleiaşi zile în
care a înviat, Isus s-a arătat celor unsprezece care erau la masă mustrându-i pentru
că n-au crezut pe cei ce-L văzuseră înviat.
Cele descrise mai sus, nu
constituie decât un episod din marea operă a împăcării noastre cu Dumnezeu,
săvârşită de Isus. El a fost Mesagerul Divin care a săvârşit o experienţă umană
în vederea răscumpărării omenirii din păcatul moştenit. Promisul şi aşteptatul
Mesia, nu numai a cunoscut soluţia, ci El însuşi a fost soluţia ieşirii omului
din prizonieratul păcatului.
Într-o lume frământată de zbuciumul atâtor generaţii ce defilează pe globul terestru, care nu şi-au găsit liniştea şi rostul lor, cât ar fi de înţelept să facă un pelerinaj în grădina Ghetsimani, (măcar în această perioadă a anului) ca să poată înţelege pe Acela care, pentru a duce la îndeplinire scopurile Sale altruiste şi a face voia Tatălui Său, s-a coborât până în haosul decadenţei noastre omeneşti, ca să ne răscumpere din felul deşert de vieţuire.
Să-I aducem cu devoţiune un
pios omagiu Mântuitorului nostru, care triumfând pe Golgota a dat tuturor
oamenilor posibilitatea să se facă copii ai lui Dumnezeu.
Lăudat să fie-n veci!
AMIN!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu