Subiectul în jurul căruia
vreau să gravitez puţin astăzi, se referă la pierderea dreptului de “ întâi
născut”, prin vinderea lui.
Toţi credincioşii care au
făcut un legământ cu Dumnezeu sunt expuşi la acest lucru.
Când vorbim despre dreptul de
întâi născut, ne gândim cu toţii la întâmplarea dintre Iacov şi Esau, fii lui
Isaac. Acesta este un exemplu foarte bun.
“Tot ce a fost scris mai înainte, a fost scris pentru învăţătura noastră .
. .” (Rom. 15:4). Dar dacă limităm acest lucru doar la episodul de acolo
– este prea puţin pentru noi.
Nu întâmplător Dumnezeu în
planul Său a legiferat dreptul de întâi născut. Primul născut era întâiul în
vrednicie, întâiul în putere, întâiul în faimă, întâiul în măreţie, întâiul în
slavă, întâiul în frumuseţe.
Când Moise binecuvintează pe
copiii lui Israel, înainte de moartea lui, zice despre Iosif: “Ţara lui va primi de la Domnul, ca semn de
binecuvântare, Cel mai bun dar al cerului,
roua, Cele mai bune ape care sunt jos, . . . El are frunuseţea întâiului născut al taurului . . .” (Deut.
33:13,17.)
În ochii lui Dumnezeu întâiul
născut, nu numai dintre oameni ci chiar dintre animale, era foarte valoros. “Orice întâi născut este al Meu, chiar orice
întâi născut de parte bărbătească din turmele de vaci sau de oi. Să răscumperi
cu un miel pe întâiul născut al măgăriţei; iar dacă nu-l răscumperi, să-I
frângi gâtul. Să răscumperi pe orice întâi născut al fiilor tăi; şi să nu te
înfăţişezi cu mâinile goale înaintea Mea.”(Exod. 34:19,20).
Orice întâi născut al
animalelor trebuia adus de jertfă. Întâiul născut dintre oameni putea fi
răscumpărat, precum şi întâiul născut dintre dobitoacele necurate, dar nu putea
fi răscumpărat întâiul născut al animalelor curate. (Exod 13:13, Numeri 18:17).
Dreptul de întâi născut se
poate pierde, fie prin vânzare (vezi Esau), fie prin a fi luat şi dat altuia.
(1Cronici 5:1).
Să ne aducem aminte ce valoare
mare au avut întâii născuţi ai evreilor din Egipt. Datorită lor toată naţiunea
lui Israel a fost eliberată din robia Egiptului.
Să ne aducem aminte cum
Dumnezeu a ales pe Israel dintre toate popoarele şi l-a făcut întâiul Său
născut. (Deut. 26:16-19).
Aşa cum Israel a fost
recunoscut ca întâi născut dintre toate popoarele pământului, tot aşa în epoca
evanghelică cei ce formează Eclesia lui Dumnezeu sunt întâi născuţi faţă de
lume.
Apreciem înţelepciunea lui
Dumnezeeu care ne-a dăruit în acest sens, pentru învăţătura noastră, un tablou
semnificativ a celor doi fraţi, Iacov şi Esau.
Iacov este cunoscut sub
numele de Israel, popor deosebit al lui Dumnezeu, moştenitorul făgăduinţelor
făcute lui Avraam. Urmaşii lui Esau au fost Edomiţii – triburi din arabia.
Când copiiii se zbăteau în
pântecele mamei lor, Rebeca nedumerită s-a dus să întrebe pe Dumnezeu despre
acest lucru. (Gen. 25:23).
În acest verset putem admira
cu toţii atotştiinţa lui Dumnezeu care cunoaşte desfăşurarea lucrurilor înainte
de începutul lor. El a văzut că cei doi copii sunt caractere deosebite.
Esau a devenit un vânător
iscusit, avea tăria întâiului născut, era bine văzut de toţi, fiindcă era
moştenitorul unei părţi îndoite din averea tatălui său. – după cum era legea
evrească. (Deut. 21:15-17). În schimb Iacov era un copil de casă, un copil
liniştit, iubit de mama sa – Rebeca. Isaac iubea mai mult pe Esau, pentru că
mânca din vânatul lui.
Se spune despre Esau că era
un om violent, sălbatic, avea ochi ca de vultur şi arcul său niciodată nu a dat
greş. S-a asociat cu popoarele păgâne şi puţin îl interesa de Dumnezeul
părintelui său Isaac, şi mai puţin , de legământul bunicului său Avraam. A dat
prea puţină valoare dreptului de întâi născut.
Pe de altă parte, Iacov
moştenise pe Isaac şi avea dragoste pentru făgăduinţele lui Dumnezeu. Îl durea
mult faptul că nu el va fi moştenitorul acestor făgăduinţe. Iacov tânjea după
binecuvântarea lui Dumnezeu. Credem că mama sa, Rebeca, i-a spus despre
profeţia – că cel mai mare va fi slujitorul celui mai mic – şi acest
lucru a putut aduce lui Iacov o rază de speranţă. Medita mereu cum să cumpere
de la Esau dreptul de întâi născut.
Această ocazie a venit când
fratele său s-a întors de la vânătoare flămând.
Între ei a avut loc un
dialog. (Gen. 25:30-34). Esau nu a conştientizat legătura dintre dreptul de
întâi născut şi moştenirea pe care trebuia să o primească de la tatăl său.
Isaac nu ştia nimic despre
această tranzacţie. Când a îmbătrânit a chemat pe Esau să-I dea binecuvântarea.
Esau a acceptat fără să-l anunţe pe Isaac că el şi-a vândut dreptul de întâi născut fratelui său
Iacov.
Rebeca şi-a adus aminte de
făgăduinţa – cel mai mare va sluji celui
mai mic - şi văzând că Esau nu-şi
aminteşte că şi-a vândut dreptul de întâi născut şi nu renunţă la
binecuvântare, împreună cu Iacov s-au hotărât să-l înşele pe Isaac.
Ştim cu toţii cum s-au
petrecut lucrurile. Isaac după un moment de ezitare i-a dat lui Iacov
binecuvântarea.
Când a aflat Esau acest lucru
– a scos nişte ţipete – ne spune Gen.
27:34 şi a implorat pe Isaac să îl binecuvinteze şi pe el.
Isaac şi-a dat seama cum s-au
petrecut lucrurile şi a zis: “Fratele tău
a venit cu vicleşug şi ţi-a luat binecuvântarea, vei trăi din sabia ta şi vei
sluji fratelui tău, dar când te vei răscula vei scutura jugul lui de pe gâtul
tău.”
Esau s-a aprins de ură
împotriva lui Iacov şi zicea: “Zilele de
bocet pentru tatăl meu sunt aproape, iar apoi am să ucid pe fratele meu Iacov.”
Aceste intenţii ale lui Esau
au speriat-o şi pe Rebeca. Ea l-a sfătuit pe Iacov să fugă pentru un timp din
faţa lui Esau, să-şi facă propria lui avere şi să lase moştenirea lui fratelui
său. Rebeca şi Iacov au dat mai multă
valoare binecuvântării primite, decât moştenirii averii părinteşti.
Iacov cu credinţa în
făgăduinţa lui Dumnezeu a plecat în Mesopotania, în ţinutul Padam Aram, la
bunicul său Betuiel, unde a slujit unchiului său Laban pentru ai da de nevastă
o fată a lui, care îi
era verişoară.
Prin acest gest pe care l-a
făcut Iacov, de a pleca în Padam Aram să-şi caute o soţie, el a împlinit o
poruncă a lui Isaac care a zis: “Să nu-ţi
iei nevastă dintre fetele lui Canaan.”(Gen. 28:6).
În drum spre Haran, îngerul
lui Dumnezeu I s-a artat lui Iacov în vis şi i-a repetat promisiunea făcută lui
Avraam şi Isaac. Când Iacov s-a trezit din somn a zis: “Cât de înfricoşat este locul acesta!
Aici este casa lui Dumnezeu, aici este poarta cerurilor.” (Gen. 28:17).
La timpul nostru şi probabil
în toată vârsta evanghelică a existat o dilemă în privinţa învinovăţirii ori a
dezvinovăţirii lui Iacov şi a mamei sale pentru că au minţit pe Isaac. Deşi
credem că Dumnezeu nu aprobă astfel de căi, totuşi noi nu ne putem permite să
criticăm întâmplarea de atunci. Biblia nu arată că Dumnezeu l-a învinuit pe
Iacov pentru gestul său, nu l-a mustrat şi nu l-a pedepsit. Şi dacă Dumnezeu nu
spune nimic despre un lucru, este înţelept ca nici noi să nu spunem nimic, să
nu riscăm a măsura cu măsurile noastre pământeşti.
Unii încearcă să spună că
probele şi greutăţile prin care a trecut Iacov, slujind la Laban, ar fi fost
pedepse divine. Dar ştim din scripturi, “Căci
Domnul pedepseşte pe cine-l iubeşte, şi bate cu nuiaua pe orice fiu pe care-l
primeşte.”(Evre 12:6). Aşa s-a
întâmplat şi aşa se întâmplă cu toţi copiii lui Dumnezeu care trec prin
încercări. Aceasta nu înseamnă că Dumnezeu şi-a retras favoarea de la noi,
dimpotrivă, necazurile noastre sunt semne ale dragostei Sale, prin care
pregăteşte pe copiii Săi pentru incomparabila măreţie şi binecuvântare din
viitor.
Apostolul se referă la
vinderea dreptului de întâi născut, spunând evreilor: “Vegheaţi să nu fie între voi nimeni curvar sau lumesc ca Esau, care
pentru o mâncare şi-a vândut dreptul de întâi născut.” (Evrei 12:16).
Esau a fost socotit un om
lumesc, care s-a asociat cu păgânii, lua parte la petrecerile lor, neapreciind
lucrurile viitoare.
Noi astăzi putem să spunem că
Isus a murit şi pentru el, şi jertfa de Răscumpărare îi va da dreptul să se
trezească din somnul morţii şi pe baza credinţei va avea posibilitatea să
beneficieze de binecuvântările restatornicirii.
La timpul nostru întâlnim
mulţi oameni fireşti, de tipul lui Esau, pe care nu-I interesează lucrurile
spirituale. Noi nu ştim toate lucrurile care au dus la această stare. Să nu-i
osândim, dimpotrivă, să-i privim cu simpatie şi compătimire. Poate că s-au
născut aşa, poate că domeniul în care au trăit i-a coborât la un nivel destul
de jos pe scara degradării. Nu ştim!
Noi trebuie să apreciem harul
lui Dumnezeu făcut nouă, că ne-a născut cu o inimă mai bună. Ne-a făcut să
apreciem dreptul de întâi născuţi primit pe baza jertfei Domnului nostru de pe
Golgota. Să nu îl vindem!!! Nimic din lumea aceasta nu echivalează cu acest
preţ.
Lumea nu are un astfel de
drept, de aceea nici nu-l poate vinde. “Toată
lumea zace în păcat.”
Afirmaţiile ap. din Evrei
12:16 – se adresează celor care au scăpat de robia păcatului, fiind socotiţi
îndreptăţiţi prin sângele de mare valoare a Domnului Isus. Ideea care reese din
argumentaţia apostolului este că, e posibil ca în casa credinţei să fie
reprezentaţi amândoi fiii lui Isaac. Făgăduinţa lui Avraam stă la dispoziţia
tuturora. Unii o vor cîştiga, iar alţii o vor pierde.
Esau a mâncat cu poftă – dar a
fost o singură mâncare. Prea mică valoare pentru a achivala un drept de întâi
născut.
Uneori şi noi suntem luaţi
prin surprindere şi gândim ori poate chiar procedăm ca Esau. Poate că vrem să
împăcăm lumea, făcând câte un mic compromis, considerând că nu afectează
interesele noastre spirituale. Dar atunci, aproape pe neobservate, schimbăm brâul
de curea cu care a fost încins Ilie, cu haina pe care ne-o oferă Ahab şi
Izabela.
Să nu ne coborâm în Egipt
nici măcar pentru un ceas! Riscăm să rămânem împingând la carăle lui Faraon.
Fericiţi sunt cei care ca şi
Iacov renunţă la moştenirea lumească de dragul făgăduinţelor lui Dumnezeu.
Nefericiţi sunt cei care iubesc lumea pentru a se bucura de plăcerile ei,
pentru a atinge scopuri egoiste, moşteniri pământeşti. Prin această atitudine
este posibil să-şi vândă dreptul de întâi născuţi.
Să nu facem tranzacţii de care să ne fie
ruşine cândva!
Să nu dăm moştenirea eternă
pentru un “blid” de fericire trecătoare!
Doresc ca Dumnezeul nostru
căruia îI sujim, să ne dea putere ca să ajungem cu bine în “Canaan”, în ţara
călătoriilor sfinte.
AMIN!